Eilen oltiin Hessun kanssa valkoistenpaimenkoirien porukan kanssa paimentamassa. Oli mukana yksi tsekinpaimenkoirakin, joka oli kyllä todella miellyttävä tuttavuus (ainakin tämä yksilö). Meillä on nyt ollut paimennuksessa noin puoli vuotta väliä, kun siitä ei oikein tahtonut tulla mitään. Nyt oli eri kouluttaja (olen kerran aikaisemmin käynyt tämän kouluttajan opissa ja silloin tykkäsin kovasti). 

Sää oli mitä loistavin.

WP_20150724_014.jpg

Tässä Hessu valmiina hommiin :)

WP_20150724_016.jpg

Seuraavaksi kolme kuvaa, missä kouluttaja ohjaa Hessua ja selittää minulle samalla miten pitää toimia. Ensimmäisellä kierroksella oltiin alkuosa isossa tilassa ja sitten siirrytiin pyöröön. Pyörössä Hessu toimi todella hienosti, treenattiin molempia suuntia, sitä että Hessu pitää sovitun etäisyyden ja on rauhassa lampaiden lähellä. Pyörössä se ei voiniut myöskään omatoimisesti ottaa etäisyyttä, kuten isossa tilassa. Isossa tilassa, jos Hessu tuli liian lähelle lampaita ja siitä huomautettiin, se lähti ottamaan pitkää etäisyyttä itsenäisesti (tämä johtunee siitä, että treenattiin silloin aikanaan tosi paljon sitä "pois" käskyä, millä sen pitikin ottaa etäisyyttä).  

Toisella kierroksella lähinnä koulutettiin minua ohjaajana. Tässä minulle tärkeitä asioita muistettavaksi: liiku lampaiden kanssa, anna koiralle tilaa, ei saa mennä koiran ja lampaiden väliselle linjalle ja koiran eteen (koiran tilaan), jos tarvitsee huomauttaa koiralle jatka heti sen jälkeen ohjaamista. Muista ohjata koiraa!!  Pari kertaa meni todella hienosti (sen tunsi kyllä itsekin), joskin suunnan vaihdot olivat minulle vaikeita. Välillä tein itse ja välillä kouluttaja teki Hessun kanssa. Kouluttaja totesi lopuksi, että koirassa ei ole mitään ihmeellistä, se toimii miten pitääkin, mutta minun ohjaamattomuus tai ristiriitaiset väärät ohjaukset aiheuttavat koiralle ihmetystä, eikä se tiedä mitä pitää tehdä. Selkeä ohje oli, että pyörössä tulisi treenata niin kauan, että MINÄ osaan ohjata. Kyllä nyt paimennusinnostus taisi palata :)

Tässä sitten kuvat:

Paimen.jpg

paimen2.jpg

paimen3.jpg

Tuo paimennus näyttää osaavan ohjaajan tekemänä niin helpolta ja sujuvalta, mutta on kyllä tosi vaikeaa! Tunne on kyllä sitten tosi mahtava, kun saa itse edes pätkän onnistumaan.