Eiliset paimennukset oli kyllä meidän pohjanoteeraus. Hessulla oli korvat tiukasti kiinni ja se mennä sinkoili minne halusi, paimennuksesta ei tietoakaan...puuh :( 

Alotettiin treenit niin, että jätin Hessun makaamaan ja menin lamapiden luokse (noin seitsemän toiston jälkeen Hessu vasta pysyi, eikä lähtenyt hiippailemaan tai ryömimään mun perään). Kun olin lampaiden luona käsky "vapaa" ja Hessu pyyhälsi "hommiin". Mitään oikeita hommia se ei kyllä tehnyt, tuli lampaita kohden ja minä ohjasin sen sitten jommalle kummalle puolelle, mutta se juoksi aina pitkälle ohi ja taas sieltä kohden lampaita. Minä vaihdoin aina suuntaa, kun Hessu pyyhälsi ohi ja yritin pysyä liikkeessä.  Hessua yritin saada hidastamaan ja välillä aina pysäytinkin, mutta sama meno jatkui hetken päästä. Tätä kesti jonkun aikaa ja opettaja tuli sitten avuksi. Hessulla kuitenkin edelleen korvat tiukasti kiinni. Tehtiin Hessulle sellaista treeniä, että vasta luvalla saa tulla liikuttamaan lampaita ja aina kun se teki omatoimisia syöksyjä, niin se komennettiin pitkälle pois. Siellä se sitten nökötti, kunnes sai luvan kanssa tulla lampaille. Porsasteli kuitenkin ja tuli liian lähelle lampaita, joten pois -häätöjä tehtiin paljon. Hiukan tästä treenistä rauhoittuikin, mutta mitään paimennusta ei kyllä tehnyt. Sitten siirryttiin pyöröön ja opettaja käski minut pois piiloon ja yritti tehdä Hessun kanssa siellä treeniä. Siitä ei kyllä tullut sitten mitään, kun Hessu vaan vinkui minun perääni. 

Toisella kierroksella kokeiltiin niin, että minä olin jo alkuun piilossa ja opettaja haki Hessun autosta ja meni avustajan kanssa sen kanssa lampaille. Alkuun Hessu teki hetken ihan hyvin työtä, mutta eipä mennyt kauaa, kun Hepsula oli tullut jostain aidan yli ja nökötti mun kanssa siellä piilossa. Tämän jälkeen minä sitten menin vielä Hessun kanssa paimentamaan ja aloitettiin, kuten ensimmäisen kerran treenit. Tällä kertaa Hessu oli jo varmasti tosi väsynyt, mikä lienee syy, että teki nyt paremmin ja hiukan kuuntelikin. Alkuun taas niitä ihmeellisiä ohi juoksuja, mutta pari kertaa jo väläytti ihan paimennustakin (eikä siis heti juossut ohi, vaan sain sen hetken pysymään siellä toisella puolella lampaita). Siirrettiin sitten lopuksi lampaat aidan viereen, jotta sain Hessun pysähtymään ja pysymään siellä paikallaan rauhassa. Laitoin kuitenkin varmuuden vuoksi ensin hihnaan ja sitten käsky "nyt riittää". Tuli kylläkin ihan nätisti pois. 

Meillä oli lopuksi ainakin 7 lampaan lauma, mikä oli ihan liikaa. Minun oli hankala liikkua koko lauman kanssa. Sovittiin, että ensi kerralla meille vain 3-4 lammasta, jolloin pääsen kontrolloimaan Hessua paremmin lauman ylikin. Ja mikä tärkeintä, minun täytyy pysyä liikkeessä. Kun pysyn liikkeessä on Hessukin parempi, se kerää kierroksia, jos minä jumitan paikalleni jolloin Hessukin jää pyörimään siihen ympärille. Ei helppoa. Lampailla taisi olla välillä tylsää, sillä yksi lammas yritti syödä mun lahkeen ja toisella oli jo takin kulma pitkällä suussa, kunnes huomasin sen irrottaa.