Tänään Veikkolassa Hessun ensimmäinen Toko -koe. Tuomarina Harri Laisi, sää  hiukan sateinen. Hessu käyttäytyi yllättävän rauhallisesti koepaikalla, malttoi jopa makailla mun jaloissa, kun istuin tuolilla. Tässäpä sitten kootut selitykset ja pisteet:

1. Luoksepäästävyys = 10,  Tuomari käveli koiran vasemmalle sivulle ja sieltä käsin taputteli ja käsitteli koiria. Hessu pysyi hienosti istumassa ja hiljaa.

2. Pakkamakuu = 0, Hessuhan oli kentän toisessa päässä jo ennen mua. Tuli mun perään vauhdilla, juoksi ohi ja sitten sivulle seuraamaan...! Tuomari sanoi minulle, että koira kannattaa valmistella paremmin. Koira ei nyt tiennyt mikä liike kyseessä, se oli vinottain ja katsoi viereistä koiraa koko valmistelevan osuuden. Meni kyllä maahan käskystä, mutta siltä meni minun "paikka" -käsky kokonaan ohi korvien. Kun Hessu vihdoin käänsi päänsä eteenpäin sille tuli kova kiire, kun minä menin jo niin pitkällä. Tästä siis opin, että myös kokeessa valmistelen koiran huolella ja sanon "valmis" vasta, kun todella olen sitä. Niin ja ihan HIRMUISESTI paikkamakuutreeniä HÄIRIÖSSÄ Hebelle.

3. Seuraaminen kytkettynä = 9, Hessu oli reippaalla päällä (olisin voinut kävellä nopeammin). Kerran tallasin se varpaillekin, mutta onneksi Hebe ei siitä välittänyt.

4. Seuraaminen taluttimetta = 7, Annoin ylimääräisen ja tiukan "seuraa" käskyn, kun Hessun mielenkiinto oli jossain muualla ja se oli jo yhden koiran mitan minua edellä (minne lie matkalla). Palasi kyllä käskystä sivulle. Juoksussa pomppi pari kertaa.

5. Maahanmeno seuraamisen yhteydessä = 8, Tämä liike on ihan pimennossa, annoinkohan myös pienen käsiavun?

6. Luoksetulo = 9, Tuli ihan täysillä (ei onneksi törmännyt, mutta perusasennossa tökki kuonolla mun kättä).

7. Seisominen seuraamisen yhteydessä = 7,5, Alkuseuraamisessa oikein syöksähti eteenpäin, mutta palasi sitten sivulle. Muuta en muista...

8. Estehyppy = 10, Tiukalla ja ennakoivalla käskytyksellä (kun siirryttiin esteelle)  sain estettyä esteelle karkaamisen. Itse liike oli kyllä ihan loistava  :)

9. Kokonaisvaikutus = 8,5, Tuomari totesi, että erittäin energinen koira joka huomioi ja reagoi myös kaikkeen ympäristöön, mutta onneksi positiivisella tavalla. Suorittaa liikkeet erinomaisesti ja hänen mielestään koirassa on potentiaalia vaikka mihin. Hessussa on hänen mukaansa minulle hommia vuosiksi eteenpäin (heh).

Olen tuomarin kanssa harvinaisen samaa mieltä. Olin ihan hengästynyt, kun tultiin kehästä...huh, huh. Aikamoinen vauhtihirmu tuo Hessu. Niin ja Hebe ei tainnut edes huomata, että palkkana oli vain kehut ja pieni taputus :)

Tuloksena TOKO ALO 2, yhteensä 142,5 pistettä.